Ida Cecilia

Coaching by Ida Cecilia

Busenkelt sätt att leva längre: Träna upp din motståndskraft

NemiHur bra vi klarar oss och hur väl vi återhämtar oss från svårigheter eller efter trauman beror på hur motståndskraftiga, eller tåliga, vi är. Den goda nyheten är att man kan träna upp sin motståndskraft.

Personlig motståndskraft kan beskrivas som vår förmåga att känna oss starka, motiverade, nyfikna, beslutsamma, handlingskraftiga och optimistiska när vi ställs inför svårigheter och utmaningar istället för att ge upp eller rent av gå under.

Vår motståndskraft har stort inflytande på vårt fysiska och psykiska välbefinnande och vår upplevda livskvalitet. Det är också tack vare vår motståndskraft som vi lyckas nå våra mål, eftersom den påverkar vår uthållighet och vår viljestyrka. Det här kan man träna upp genom att utsätta sig själv för lagom stora utmaningar så att man får uppleva att man kan ta sig förbi hinder och känna hur bra det känns att lyckas, genom att ha en positiv inställning och ett socialt nätverk.

Det finns fyra olika sorters motståndskraft som kan bidra till att vi klarar av svårigheter bättre och återhämtar oss snabbare och det finns många enkla saker man kan göra varje dag för att träna upp dem:

Fysisk motståndskraft. Det innebär att din kropp tål stress och påfrestningar som belastning från saker som ohälsosam livsstil, gifter i omgivningen, skador och sjukdomar bättre och återhämtar sig snabbare. Det bästa du kan göra för att träna upp din fysiska motståndskraft är att röra på dig. Motion och träning är naturligtvis superbra, men det allra viktigaste är att du inte sitter ner. Varje minut du inte sitter ner bidrar till friskare hjärta, lungor och hjärna.

Mental motståndskraft betyder att du kan vara mer fokuserad, mer disciplinerad, mer beslutsam och får mer viljestyrka. Viljestyrka och disciplin fungerar som en muskel. De blir starkare ju mer man tränar dem. Att ta sig an en utmaning utan att ge upp, även om det är en liten och tillsynes fånig grej som t ex att bestämma sig för att knäppa med fingrarna 50 gånger, bidrar till att öka viljestyrkan och den mentala motståndskraften.

Känslomässig motståndskraft, eller emotionell motståndskraft, är förmågan att framkalla starka, positiva känslor som t ex nyfikenhet, glädje och kärlek, när vi behöver dem. Att träna den känslomässiga motståndskraften kan vara så enkelt som att titta på bilder som man får en positiv känsla av, t ex av sina barn eller av söta djurungar.

Forskningen har visat att om man har 3 positiva känslor för varje negativ, förbättras både ens hälsa och ens förmåga att tackla problem man ställs inför. Sikta alltså på ett 3:1-förhållande mellan positiva och negativa känslor genom att hitta enkla sätt att framkalla positiva känslor när du vill och så ofta du kan.

Social motståndskraft. Dina sociala relationer, det vill säga dina vänner, din familj, grannar och olika grupper du är en del av, gör dig tåligare och bidrar till att du tar dig igenom svårigheter bättre. Tacksamhet är ett jättebra sätt att öka sin sociala motståndskraft.

Beröring är ännu bättre. Beröring, och det behöver inte vara kramar eller liknande utan det räcker med t ex att skaka hand några sekunder, ökar mängden oxytocin i blodet. Oxytocin får oss inte bara att må bra, det ökar även tilliten vilket innebär att när vi berör varandra, ökar vår tendens att lita på och vilja hjälpa varandra.

Genom att regelbundet göra saker för att boosta dessa fyra olika sorters tålighet kan du öka livslängden med så mycket som 10 år. Att leva längre, friskare och gladare är alltså så enkelt som att sträva efter att uppleva positiva känslor 3 gånger för varje gång du upplever en negativ, att aldrig sitta ner i mer än en timme åt gången utan en bensträckare, att sätta upp små, enkla mål för dig själv och se till att nå dem och att ha kontakt med någon du bryr dig om varje dag.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 12 november, 2014 by in Tankar och tips and tagged .
%d bloggare gillar detta: