Drömväverskan

Coachning av Ida Vesterlund

För dig som återhämtar dig från depression

Den som är deprimerad har numera rätt till behandling i form av ett antal timmar KBT, inom ramen för rehabiliteringsgarantin. Det brukar vara max 10 timmar, ev förlängt med ytterligare max 10 vid behov. Oftast är det mer än tillräckligt, men inte alltid.

Det finns dock ett problem och det är att det ofta finns ett glapp mellan när den som utför behandlingen, ofta en psykolog eller KBT-terapeut, anser att man är så pass frisk att de inte kan göra mer för att hjälpa en och att man inte behöver mer behandling, och när man som patient upplever att man mår så pass bra och har så pass mycket styr på tillvaron att man klarar sig själv utan stöd från terapeut eller annan proffessionell hjälp. Det är så att säga skillnad på att vara symtomfri, som är det som den konventionella vården fokuserar på, och att må riktigt bra.

När man har haft en depression och börjar kunna blicka framåt igen kan man t ex upptäcka att det finns saker som man vill ändra på i sitt liv. En del saker har slagits i spillror av depressionen och behöver byggas upp igen, andra saker som man vill bli av med står envist kvar och behöver rivas ner. Ibland behöver vi börja helt från början med något helt nytt.

Ibland är det svårt att sätta fingret på precis vad det är som behöver förändras och ibland vill man göra så många förändringar på en gång att man överväldigas och inte vet var eller hur man ska börja, samtidigt som man fortfarande är sårbar och det är lätt att man blir överbelastad och får bakslag. Dessutom är det lätt att glömma verktygen man lärt sig att använda från KBTn när man inte längre träffar en terapeut regelbundet som påminner en.

Det kan vara olika saker man vill förändra. Det kan röra sig om hur man ska organisera vardagen, saker man vill förändra på jobbfronten, intressen, relationer, saker som man vill göra för att må bättre fysiskt eller psykiskt, eller båda. Det kan vara stora förändringar som att gå en ny utbildning och byta karriär eller små förändringar som att äta lite mer grönsaker eller meditera 10 minuter om dagen.

Medan du fortfarande är deprimerad behöver du hjälp av läkare eller terapeut, men när du mår bättre och det är dags att gå vidare kan en friskvårdsterapeut och coach hjälpa dig att reda ut vad det egentligen är du vill, eller i vilken ordning du ska ta saker och ting. Det är du som måste skapa det liv du vill leva, men en coach kan hjälpa dig att sortera bland dina tankar, mål och drömmar och vara ett stöd när du planerar och genomför dina förändringar. Som friskvårdsterapeut kan jag också vara ett stöd i att fortsätta använda lärdomarna från KBTn och hjälpa dig att skapa och upprätthålla en sund och balanserad livsstil, som minskar risken för återfall.

Hos Drömväverskan kan du välja mellan enskild coachning eller att delta i någon av våra e-kurser.

SAM_1711

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: